Leden 2012

14.1.

15. ledna 2012 v 12:54 | Eat Real Food |  jídelníčky
6:30 celozrnný rohlík - půlka s rostlinnou paštikou a 2 plátky 96% krůtí šunky, druhá s lučinou linií a plátkem 30% eidamu, banán
9:30 syrovátková tyčinka s příchutí (vánočního) perníku :D, mandarinka
12:30 sojové maso s červenou řepou, 60g jáhel
15:30 hollandia pražené cereálie, jogobella panna cotta s borůvkami , kiwi
18:30 tuňák, zeleninová mísa - kedlubna, paprika, okurka, rajče, 3 knäckebroty namazané rostlinnou paštikou
21:30 hrnek nízkotučného kefíru

Včera se dostavil PMS a to mám vždycky pocit, že mám místo mozku kostku cukru. Ale na tenhle jídelníček jsem opravdu pyšná, protože normálně to vypadá tak, že zalezu do postele s pikslou nutely a vylezu až když mi dojde a potřebuju si pročistit chuťový pohárky něčím jiným :D Až na tu odpolední svačinu, kdy jsem měla dilema, kterej jogurt si mám dát, protože jsem měla chuť na oba (a ještě na dalších deset :D), tak jsem to vyřešila tím, že jsem si vzala oba. Tu jogobellu máme od známejch z Polska a mám pocit, že u nás se vůbec neprodává, ale řekla bych, že po pečeným jablku se skořicí to je moje nejoblíbenější příchuť.

A co vy? Jak zvládáte předmenstruační chutě?

13.1.

14. ledna 2012 v 13:52 | Eat Real Food |  jídelníčky
7:45 50g ovesných vloček, 200g bílé hollandie, banán + skořice, frťaň javorového sirupu na dochucení
10:45 cereální zrno namazané lučinou linií, 2pl 96% krůtí šunky, mrkev
13:45 kuře na paprice, 60g rýže
16:45 tvaroh s jogurtem stracciatella, 100g ananasu
19:45 salát - paprika, rajče, okurka, tuňák, 3 knäckebroty namazané rostlinnou paštikou

Už se mi to začíná trochu zajídat, pořád se mi točí ty samé snídaně i svačiny, ale soboty si nechávám volnější, tak to nějak spestřím.

12.1.

13. ledna 2012 v 18:42 | Eat Real Food |  jídelníčky
6:30 50g jáhel, 200g bílé hollandie, banán + lžička kakaa a kokosu na dochucení
10:30 tyčinka simply nut kešu/meruňka, 150g ananasu
13:30 100g uzeného tofu, 60g kuskusu, 2 lžíce kečupu, půlka okurky, obří mrkev
16:30 cereální zrno namazané lučinou linií, 2 plátky 96% krůtí šunky, paprika
19:30 100g uzeného tofu, 3 knacky namazané lučinou linií, obří rajče, pár lžic ďábelských fazolí

Včerejší jídelníček nedopadl úplně podle mých představ. Po snídani mám velkou mezeru, protože jsem si zase přispala. K obědu měl být fazolový guláš, ale vypadla elektřina, takže jsem musela improvizovat. K večeři jsem si uvařila ty fazole, jenže jsem to krapet přehnala s chilli, takže po pár soustech to letělo do záchoda, takže opět improvizace.

Ke správnému hubnutí...

13. ledna 2012 v 13:19 | Eat Real Food |  teorie v praxi
...je napřed nutné pochopit pár základních principů.

1) Hubnutí není o dietě, kdy budete po tři měsíce jíst jenom zelí, a potom se hned vrátíte k nezdravé stravě. Jde o změnu životního stylu na celý život, a ačkoli se to může zdát jako klišé, je to ten jediný způsob, jak zhubnout trvale a váhu si udržet.

2) Pokud jste se rozhodlit přijmout tento fakt, a stále pokračujete ve čtení, gratuluji, protože už v tuto chvíli máte nakročeno správným směrem. To, o čem bych chtěla psát teď, je přímo spjaté s prvním bodem. Začátky jsou vždycky těžké, ale už jen to, že se rozhodnete začít od znova, je prvním krokem k úspěchu. Proto se nenechte odradit počátečními neúspěchy, které se mohou, ale i nemusí dostavit. Váha může zprvu stagnovat nebo můžete dokonce i pár kil přibrat, ale to nepotrvá dlouho, pokud budete mít pevnou vůli a vytrváte do té doby, než vaše tělo pochopí, co se mu vlastně snažíte naznačit. Bude si muset zvyknout na nový režim, proto mu dejte čas, a nesnažte se hned všechno lámat přes koleno.

3) Dávejte si reálné cíle. Jedním z důvodů, proč se většina lidí rozhodne přestat dřív než stihne sotva začít je ten, že nejsou schopni dosáhnout cílů, které si vytyčily. Vůbec nejhorší, co můžete udělat, je říct si "tak a teď zhubnu 20 kilo" za měsíc, aniž byste si dokázali představit, kolik času a úsilí vám to ve skutečnosti zabere. A když po měsíci uvidíte, že se rafička na váze posunula sotva o chlup, zajisté vás to demotivuje, a buď s hubnutím přestanete zcela úplně nebo v horším případě se začnete omezovat v jídle. To je cesta spíš k přibírání nebo poruše příjmu potravy, takže si uvědomte, že hubnutí by vás mělo bavit a nestresovat.

4) Klíčem k úspěchu je psychická spokojenost. Přestaňte se neustále pozorovat, přemýšlet nad hubnutím, nebuďte tím posedlí. Musíte se naučit mít rádi své tělo, a být si vnitřně jisti, že to zvládnete. Neustálý pesimismus vás opět vrátí na začátek, proto berte každé shozené kilo nebo dokonce i špatný jídelníček jako motivaci pro další zlepšení. Když to shrnu - jednoduše buďte štastní.

Tak to by byla první vlna úspěchu. Teď se dostáváme k druhé části, o nic méně podstatnější, a to ke správné stravě a pohybu.

5) Hubnutí není o tom, že čím méně sním, tím více zhubnu. Dalo by se říct, že je tomu přesně naopak. Vaše tělo je chytré, tudíž pokud budete škrtit příjem, začnete si ukládat veškerou přijatou energii do zásoby v podobě tuku. Není na tom nic divného, protože tím, že ho necháte hladovět mu dáváte jasně najevo, že mu jde o přežití, a tak nahodí nouzový režim a zpomalí metabolismus. Samozřejmě, že i tímto způsobem se dá zhubnout, ale převážně aktivní svalová hmota, takže efekt nulový a ještě si tím ničíte zdraví. Základem je jíst vyváženě, pravidelně v menších porcích a nezapomínat na pitný režim.

6) To samé o pohybu. Sportujte přiměřeně, tak aby vás to bavilo. Dopřejte tělu regeneraci a nesnažte se cvičit do poslední kapky energie. Tím naděláte více škody než užitku.

Samozřejmě hubnutí je ovlivněno řadou dalších faktorů, ale tohle jsou ty nejzákladnější, které je potřeba zvážit než se do něčeho pustíte.

11.1.

12. ledna 2012 v 20:28 | Eat Real Food |  jídelníčky
9:00 ovesná houska namazaná lučinou linií a s 2 plátky 96% krůtí šunky, kaki
12:00 pangasius, brambory, smetanový špenát
15:00 jahodový cottage s 1 lžící celozrnných cereálií, kiwi
18:00 salát z rajčete, půlky okurky, červené papriky a 100g tofu + dresink z bílé hollandie a hořčice
21:00 250g nízkotučného tvarohu

Vstávala jsem pozdě, takže jsem si dopolední svačinu částečně vykompenzovala 2. večeří - většinou dávám jen půl tvarohu, ale měla jsem na něj chuť, tak jsem si ho dopřála celý.

10.1.

11. ledna 2012 v 14:39 | Eat Real Food |  jídelníčky
5:30 kornspitz, 150g pažitkového sýru cottage, 2 mrkve
10:00 balíček sušenek Bebe dobré ráno bílý jogurt + cereálie, 100g ananasu
13:00 60g žitných těstovin, 100g přírodního tofu, brokolice, smetanová omáčka
16:00 200g bílé hollandie, 1 lžíce ovesných vloček, grep
19:00 1 vejce, 2 plátky 96% krůtí šunky, 3 knäckebroty namazanané lučinou linií, kapie, půlka okurky, rajče
22:00 půlka krabičky nízkotučného kefíru

Tak včerejší jídelníček se mi příliš nepovedl. Po snídani mám obří mezeru, protože jsem znovu usnula, a v podstatě v každém jídle je nějaký mléčný výrobek, což není zrovna nejvhodnější obzvlášť teď, když jsem nemocná. Pro jednou se sice nic nestane, ale příště se tomu pokusím vyhnout, a alespoň část nahradit výrobky ze sóji.

9.1.

11. ledna 2012 v 14:18 | Eat Real Food |  jídelníčky
6:30 50g ovesných vloček, 200g bílé hollandie, banán, skořice na dochucení
9:30 cereální kaiserka namazaná gervais, 2 plátky krůtí šunky s 96% obsahem masa, mrkev
12:30 kuřecí kousky na kari s bambusovými výhonky, 60g rýže (váženo za sucha)
16:00 jablko, půlka krabičky nízkotučeného kefíru
19:00 tuňák (původně v oleji, ale snažila jsem se ho slít), kapie, půlka okurky a rajčete, 3 knäckebroty
22:00 kousek přírodního tofu

Za normálních okolností, by tohle pro mě byl opravdu hodně hubnoucí jídelníček, ale bohužel jsem nemocná, takže celý den proležím v posteli. Jinak jsem s ním spokojená, až na tu odpolední svačinu, která měla být o půl hodiny dřív, ale zdržela jsem se u doktorky, a tím pádem se mi posunulo celé odpoledne.

Z velikosti 46 na 36

11. ledna 2012 v 13:52 | Eat Real Food |  míry, váha
S psaním tohoto článku jsem si chtěla dát ještě chvíli na čas, protože jsem se příliš styděla za způsob, jakým jsem si celých patnáct let ničila zdraví. Až dnes jsem si poprvé vážně uvědomila, že vlastně nemám proč. Udělala jsem obrovský pokrok, naučila jsem se mít ráda své tělo, ale především jsem se rozhodla to změnit. Každý z nás má na výběr, je to jen a pouze o prioritách.

Bohužel, nemám žádné fotky, které by dokumentovaly průběh mého hubnutí z 85kg na 57kg, tak se vám pokusím alespoň přiblížit počáteční a konečné míry.

listopad 2010
prsa 114cm
pas 90cm
zadek 110cm

listopad 2011
prsa 89cm
pas 66cm
zadek 90cm

Na závěr chci říct, že číslo na váze není příliš směrodatné, proto bych raději volila pravidelné přeměřování, a k tomu bych spíš pro orientaci přidala jednou do měsíce vážení. Přece jenom výsledky se nedostaví ze dne na den, takže proč se zbytečně stresovat. Hubnutí je také o psychice, a pokud se vám podaří tohle jednoduché pravidlo pochopit, uvidíte, že kila půjdou dolů samy.

Seznamte se

11. ledna 2012 v 0:56 | Eat Real Food |  postřehy
Nutno říct hned na úvod, že Eat Real Food není blog pouze o jídle, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale je určený všem, kteří se rozhodli změnit životní styl, a jako bonus chtějí ještě shodit nějaké to kilo. Je důležité si uvědomit, že kombinace zdravé stravy a cvičení je tou nejlepší volbou, kterou si člověk může vybrat, pokud chce zhubnout trvale bez následného jo-jo efektu. Proto vás musím předem upozornit, že rady typu "jak zhubnout 10kg za týden" zde budete hledat jen marně. V dnešní uspěchané době jsou lidé zvyklí, že mají vše hned a zcela bez námahy, proto se raději uchýlí k drastickým dietám nebo předraženým doplňkům stravy, které často znamenají krok zpět do výživového temna, a navíc se kýžený efekt většinou vůbec nedostaví. Zkrátka a jednoduše si myslím, že hubnout se dá i se zachováním zdravého rozumu, stačí jen najít tu správnou cestu a naslouchat svému tělu.

V tuto chvíli by bylo nanejvýš vhodné, abych vám vysvětlila, jak jsem si tuhle myšlenkovou konstrukci vlastně vystavěla. A nejspíš vás po tomto prologu vůbec nepřekvapí, že i já jsem se domnívala, že se dá zhubnout 10kg za týden válením se na gauči.

První pokusy se dostavily již s pubertou, kdy jsem vážila zhruba dvakrát tolik, co moje spolužačky. V té době jsem o zdravé stravě nevěděla zhola nic, vlastně mě už od mala doma utvrzovali v tom, že není nic špatného na nugátové koblize k snídani. A tak jsem si naivně myslela, že když budu jíst jeden jogurt a jablko denně, tak to bude mému dospívajícímu tělu stačit. Naštěstí to nemělo příliš dlouhé trvání, většinou jsem se už druhý den opět mazlila s tabulkou čokolády a slibovala si, že už ji nikdy neopustím.

Snaha zhubnout by s největší pravděpodobností vyšuměla úplně, kdybych však ve svých patnácti letech nezačala mít zdravotní problémy. Už jenom při chůzi jsem vydávala zvuky, jako když se dusí maso v papiňáku, a přesně tak jsem se cítila po hodině tělocviku. Na 168cm jsem vážila 85kg, což už byla mírná obezita, takže mi bylo doporučeno zhubnout.

Zpočátku jsem to zkoušela jako prvně, jedla jsem hlavně nízkotučené jogurty, vločky, rýži, rýžové chlebíčky, celozrnné pečivo, ovoce, zeleninu, a úplně jsem vypustila maso. Za měsíc jsem zhubla o 5,5kg, ale s kily šly dolů zároveň vlasy. To už mi došlo, že tudy cesta nevede, a tak jsem začala trochu pátrat na internetu, dokud jsem nenarazila na stránky propagujicí anorexii, hubnoucí koktejly, sauna oděvy, ale i megnetické zeštíhlující prsteny. Já si však vybrala nízkoenergetickou dietu, která se striktně držela příjmu 5000kJ a zásady č. 2 - nikdy nejíst po páté hodině odpoledne. To, že jsem měla každý večer vlčí hlad se mi zdálo normální, a vlastně jsem to považovala za jakýsi trest za ty roky, co jsem se přecpávala. A myslím, že bych se tak stravovala i dnes, kdybych nenarazila na diskuzi Zdravé papání a vše kolem něj na Lidé.cz, kde jsem se konečně naučila jíst tak, jak si moje tělo opravdu zaslouží.

Za rok se mi podařilo zhubnout přiměřeným sportem a zdravou stravou na 57kg, a proto jsem se rozhodla založit Eat Real Food, abych dokázala ostatním, že není třeba držet nějaké jednotvárné diety nebo hladovky, ale že stačí změnit přístup k životu a především sama k sobě.

Doufám, že se tak ostatní poučí z mých chyb, a že se tento blog stane pro někoho inspirací, a pomůže mu vytrvat až do konce.

Stačí mít pevnou vůli,

Eat Real Food